Forum www.fp2011.fora.pl Strona Główna www.fp2011.fora.pl
Forum Filologii Polskiej w Szczecinie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zagadnienia na egzamin z HLP

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.fp2011.fora.pl Strona Główna -> Wykłady - Informacje, kserówki, pytania / HLP - wykład
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rysiek
Administrator



Dołączył: 24 Lis 2011
Posty: 22
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 17:51, 16 Gru 2011    Temat postu: Zagadnienia na egzamin z HLP

Pytania na egzamin:

1. Europejskość i polskość literatury średniowiecza w Polsce.
2. Periodyzacja literatury średniowiecznej. Geneza podziałów chronologicznych.
3. Początki piśmiennictwa łacińskiego – dokumenty, annales; pierwsze polskie słowa i zdania; pierwsze ślady zapisów w przestrzeni publicznej – zabytki epigraficzne.
4. Zabytki „prywatne” do XII wieku – Modlitewnik Gertrudy, epistolografia.
5. Zabytki „prywatne” XIII – XV wieku – modlitewniki, zabytki epistolograficzne etc.
6. Najstarsze zabytki epiki rycerskiej.
7. Polska hagiografia średniowieczna – ogólna charakterystyka na tle literackiej i teologicznej tradycji europejskiej.
8. Hagiografia elitarna i egalitarna – uwarunkowania, specyfika, zabytki.
9. Gatunki hagiograficzne w Europie i w Polsce – uwarunkowania, tradycje, egzemplifikacje.
10. Średniowieczna literatura parenetyczna.
11. XV-wieczny hiperidealizm i schematyzm utworów quasi-hagiograficznych – pieśni i legendy o świętych (XII-XV w.)
12. Porównanie żywotów św. Wojciecha.
13. Hagiografia św. Stanisława.
14. Historiografia polskiego średniowiecza (XI-XV w.).
15. Cronicae et gesta ducum sive principum Polonorum Anonima zwanego Gallem– ogólna charakterystyka.
16. Zagadnienie autorstwa oraz gatunku Cronicae et gesta ducum sive principum Polonorum. Europejskie tradycje gestorum.
17. Kronika Wincentego Kadłubka – ogólna charakterystyka zabytku.
18. Historiografowie jako poeci – utwory poetyckie w kronikach.
19. Kaznodziejstwo elitarne i egalitarne w Polsce (XIII-XV w.) – ogólna charakterystyka na tle literackiej i teologicznej tradycji europejskiej.
20. Exempla i ich literacka, homiletyczna oraz kulturowa rola.
21. Kazania tzw. świętokrzyskie – historia i ogólna charakterystyka zabytku.
22. Analiza kazania na dzień 25 listopada w kontekście formalnym, strukturalnym, językowym. Ars dictandi.
23. Symbolika w Kazaniu na dzień św. Katerzyny.
24. Kazania gnieźnieńskie – ogólna charakterystyka zabytku.
25. Gatunki poezji religijnej – ogólna charakterystyka na tle literackiej i teologicznej tradycji europejskiej.
26. Podziały średniowiecznej pieśni religijnej oraz egzemplifikacje.
27. Ewolucja genologiczna pieśni religijnej w językach narodowych – zjawiska, nurty, procesy.
28. Zabytki hymniczne i ich wpływ na rozwój śpiewu paraliturgicznaego – procesyjnego w Polsce. Charakterystyka genologiczna i tematyczna.
29. Tropy i kierlesze polskie.
30. Sekwencje polskie.
31. Bogurodzica – ogólna charakterystyka zabytku.
32. Bogurodzica – analiza wersyfikacyjno-formalna, językowa, teologiczna.
33. Pieśni po tzw. rewolucji bernardyńskiej. Gatunki, tematy, idee, uwarunkowania. Autorzy i teksty anonimowe.
34. Polska i łacińska twórczość Władysława z Gielniowa.
35. Lament świętokrzyski – historia i ogólna charakterystyka zabytku. Genologiczne uwarunkowania, źródła, inspiracje, idee.
36. Europejskie tradycje literatury wizyjnej, eschatologicznej oraz mortualno-dydaktycznej.
37. Polskie zabytki o tematyce eschatologicznej oraz mortualno-dydaktycznej – chronologia, źródła, inspiracje, idee.
38. Dialog mistrza Polikarpa ze śmiercią – ogólna charakterystyka, źródła, konteksty, idee.
39. Skarga umierającego – przekazy, specyfika, związki z tradycjami europejskimi.
40. Polskojęzyczne utwory świeckie XV w. Tytuły, tematy, specyfika.
41. Zabytki biblijne polskiego średniowiecza – źródła, zabytki, specyfika.
42. Zabytki apokryficzne polskiego średniowiecza. Apokryfy jako teksty kultury egalitarnej. Teksty i konteksty.
43. Zabytki średniowiecznej prozy polskiej – ogólna charakterystyka, periodyzacja, tematyka, genologia, egzemplifikacje.
44. Ogólna charakterystyka łacińskiej poezji świeckiej i okolicznościowej w Polsce od XIII do XV wieku.
45. Ogólna charakterystyka twórczości Jana Długosza – zabytki , specyfika, znaczenie.
46. Filozoficzno-światopoglądowe uwarunkowania europejskiego humanizmu. Idea dignitatis homini – autorzy, teksty, tezy.
47. Renesansowy model kulturowej wspólnoty Europy w oczach pisarzy europejskich i polskich.
48. Literatura nowołacińska w Polsce – periodyzacja, autorzy, gatunki, wątki, tematy, idee.
49. Periodyzacja polskiego renesansu – ogólna charakterystyka, autorzy, zabytki.
50. Uwarunkowania światopoglądowo-kulturowe polskiego renesansu. Mecenat, uniwersytet, podróże.
51. Antyczna wersyfikacja w twórczości autorów renesansowych w Polsce.
52. Genologiczna specyfika literatury polskiego renesansu – szczegółowe omówienie.
53. Renesansowy erazmianizm.
54. Literacka spuścizna Klemensa Janickiego – ogólna charakterystyka, gatunki, tematy, utwory.
55. Twórczość Biernata z Lublina – ogólna charakterystyka genologiczna i treściowa.
56. Twórczość Mikołaja Reja – ogólna charakterystyka genologiczna i treściowa.
57. Parenetyczna spuścizna Mikołaja Reja.
58. Epigramat i apoftegmat jako inspiracje literackie Mikołaja Reja.
59. Rejowy Żywot człowieka poczciwego oraz Wizerunk własny żywota człowieka poczciwego.
60. Dialog w twórczości Mikołaja Reja.
61. Genologiczna charakterystyka w twórczości Jana Kochanowskiego.
62. Koncepcja zgody w polskiej i łacińskiej twórczości Jana Kochanowskiego.
63. Jana Kochanowskiego Aratus Cyceronowy.
64. Ody łacińskie Jana Kochanowskiego – ogólna charakterystyka zbioru, tematy, idee.
65. Elegie łacińskie Jana Kochanowskiego – źródła, inspiracje, idee.
66. Treny Jana Kochanowskiego w kontekście tradycji epicedialnej.
67. Europejskie tradycje epicedium – od antyku do wieku XVI. Dzieje, odmiany, autorzy, funkcje.
68. Treny Jana Kochanowskiego w kontekście tradycji tragedii greckiej.
69. Treny Jana Kochanowskiego jako utwór cykliczny. Cykliczność wielopłaszczyznowa.
70. Funkcja motta w Trenach Jana Kochanowskiego.
71. Motywy epitafijne w Trenach Jana Kochanowskiego – charakterystyka, idee, funkcje.
72. Literackie obrazowanie śmierci oraz dziecka w Trenach Jana Kochanowskiego.
73. Przy pogrzebie rzecz – jako konspekt intelektualny Trenów.
74. Antyczne – autorskie, genologiczne, ideowe – źródła i inspiracje poezji Kochanowskiego.
75. Tradycja klasyczna w twórczości Jana Kochanowskiego – funkcje, typy obecności, teksty.
76. Horacjanizm w liryce Jana Kochanowskiego.
77. Imitacja oraz emulacja w warsztacie poetyckim Jana Kochanowskiego.
78. Pieśni polskie Jana Kochanowskiego – ogólna charakterystyka: specyfika wersyfikacyjna, tematy, motywy, układ tekstów.
79. Pieśń II, 24 Jana Kochanowskiego w kontekście łacińskiego pierwowzoru – motywy, idee, techniki imitacyjno-emulacyjne. Pieśni o podobnych uwarunkowaniach literacko-ideowych.
80. Adaptacja pierwowzoru łacińskiego na przykładzie Pieśni I,3 Jana Kochanowskiego.
81. Tradycje filozofii stoickiej w pieśniach polskich Jana Kochanowskiego.
82. Pieśni sympotyczne i epikurejskie Jana Kochanowskiego.
83. Tematyka miłości, uczucia, związków z kobietą w pieśniach polskich Jana Kochanowskiego.
84. Tematyka religijna w pieśniach Jana Kochanowskiego – źródła, inspiracje, idee.
85. Iliada Homera jako inspiracja Jana Kochanowskiego.
86. Tradycja i nowatorstwo w Odprawie posłów greckich Jana Kochanowskiego.
87. odprawa posłów greckich – ogólna charakterystyka i dzieje tekstu, źródła, inspiracje, idee.
88. Charakterystyka pieśni z Fragmentów Jana Kochanowskiego.
89. Psałterz Dawidów Jana Kochanowskiego – charakterystyka; tradycja biblijna i klasyczna.
90. Cnota w twórczości Jana Kochanowskiego – rekonesans filozoficzny, egzemplifikacje.
91. Inspiracje platońskie w Brodzie Jana Kochanowskiego.
92. Fraszki Jana Kochanowskiego – tradycje gatunkowe – antyczne i polskie, budowa zbioru, źródła, inspiracje, tematy, idee.
93. Apoftegmat w twórczości Mikołaja Reja i Jana Kochanowskiego.
94. Dworzanin Polski Łukasza Górnickiego i De optimo senatore Wawrzyńca Goślickiego – zabytki renesansowej parenetyki: źródła, typ parenetyki, ogólna charakterystyka, tezy i idee.
95. Szymon Szymonowic i jego poetycka spuścizna – szczegółowa charakterystyka, teksty, idee.
96. Twórczość Sebastiana Fabiana Klonowica – ogólna charakterystyka, teksty, tematyka. Nowoodkryty zbiór Hebdomas i jego specyfika.
97. Renesansowi autorzy minorum gentium – ogólna charakterystyka twórczości, tematy, teksty.
98. Proza historyczna renesansu – autorzy, zabytki, tematy: ogólna charakterystyka.
99. Proza społeczno-polityczna polskiego renesansu – autorzy, teksty, idee.
100. Parenetyka obywatelska i polityczna polskiego renesansu – autorzy, teksty, idee, problemy.
101. Reformacja i protestancka doktryna teologiczna jako ideowy fundament barokowego pesymizmu. Egzemplifikacje tekstowe: Sęp-Szarzyński, Morsztyn (Hieronim), Naborowski, Potocki i inni.
102. Sobór Trydencki i nauka o łasce oraz usprawiedliwieniu. Teologiczne uwarunkowania refleksji metafizycznej w poezji europejskiego i polskiego baroku (np. Mikołaj Sęp-Szarzyński, John Donne).
103. Kontrreformacja i jej wpływ na literaturę.
104. Periodyzacja polskiego baroku i specyfika poszczególnych okresów.
105. Powstanie manierystycznej teorii metafory; obecność w literaturze polskiego baroku.
106. Manieryzm i „metafizyczność” w Sonetach Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego.
107. Polska poezja metafizyczna – autorzy, tematy, idee, techniki poetyckie.
108. Sebastian Grabowiecki jako poeta metafizyczny.
109. Ogólna charakterystyka twórczości poetyckiej Kaspra Twardowskiego.
110. Ogólna charakterystyka twórczości poetyckiej Kaspra Miaskowskiego.
111. Ogólna charakterystyka twórczości poetyckiej Daniela Naborowskiego.
112. Ogólna charakterystyka twórczości Macieja Kazimierza Sarbiewskiego.
113. Polemiczno-religijna proza barokowa w Polsce.
114. Kazania sejmowe Piotra Skargi – dzieje tekstu, retoryczna dominanta, idee, problemy.
115. Żywoty Świętych Piotra Skargi – tradycja i nowatorstwo.
116. Funkcja Przemowy do Czytelnika oraz „obroków duchownych” w Żywotach Świętych Piotra Skargi.
117. Tradycja i funkcje florilegiów w Skargowskiej hagiografii.
118. Maciej Kazimierz Sarbiewski jako teoretyk literatury. Koncepcja „teologii fabularnej” i jej źródła.
119. Hieronim Morsztyn – poeta „światowych rozkoszy”. Rekonesans tematyczny, idee, wątki.
120. Twórczość braci Opalińskich.
121. Koncept i jego odmiany w poezji Jana Andrzeja Morsztyna. Techniki poetyckie i ich źródła.
122. Kanikuła jako zbiór cykliczny – ogólna charakterystyka.
123. Lutnia Jana Andrzeja Morsztyna – kompozycja i zawartość zbioru, techniki poetyckie, gatunki, motywy, obrazy, idee.
124. Tradycja czarnoleska w literaturze polskiego baroku – przegląd i typologia nawiązań.
125. Treny w twórczości poetów polskiego baroku – Tobiasz Wiszniowski, Samuel ze Skrzypny Twardowski, Wacław Potocki, Stanisław Morsztyn.
126. Ogólna charakterystyka twórczości poetyckiej Wespazjana Kochowskiego.
127. Psalmodia polska Wespazjana Kochowskiego – charakterystyka zbioru.
128. Ogólna charakterystyka twórczości poetyckiej Wacława Potockiego. Zbiory poetyckie, ich struktura oraz specyfika gatunkowo-tematyczna.
129. Nurty poezji barokowej – specyfika, przedstawiciele, teksty, idee.
130. Barokowa poezja ziemiańska – przedstawiciele, zabytki, problemy.
131. Tradycja biblijna w literaturze polskiego baroku.
132. Epicka spuścizna Wacława Potockiego.
133. Nadobna Paskwalina Samuela ze Skrzypny Twardowskiego – ogólna charakterystyka formalno-treściowa. Alegoryczna interpretacja zabytku.
134. Dafnida drzewem bobkowym – problematyka genologiczna, inspiracje mitologiczne, idee. Motyw Odysa i jego analiza kontekstualna.
135. Ogólna charakterystyka twórczości poetyckiej Stanisława Herakliusza Lubomirskiego.
136. Ogólna charakterystyka Roksolanek Szymona Zimorowica. Gatunek, idee, tematy.
137. Jan Chryzostom Pasek i jego Pamiętniki.
138. Diariusze, itineraria, sylwy jako gatunki barokowe – egzemplifikacje tekstowe i charakterystyka.
139. Pamiętnikarstwo barokowe – egzemplifikacje tekstowe i charakterystyka.
140. Mit sarmacki w literaturze polskiej XVI i XVII wieku. Idee, konsekwencje tekstowe.
141. Epika historyczna polskiego baroku.
142. Sonet – dzieje gatunku, początki w Polsce, ewolucja gatunku – egzemplifikacje.
143. Epos – dzieje gatunku, początki w Polsce, ewolucja gatunku – egzemplifikacje.
144. Emblemat – dzieje gatunku, początki w Polsce, ewolucja gatunku – egzemplifikacje.
145. Epitafium i jego tradycje w literaturze polskiej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MartaPurgał




Dołączył: 26 Lis 2011
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Sob 0:36, 17 Gru 2011    Temat postu:

+ lektury?

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez MartaPurgał dnia Czw 22:03, 12 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Anka S.




Dołączył: 29 Lis 2011
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 10:40, 05 Sty 2012    Temat postu: Przesada

Nie przerobiliśmy z tego chyba nawet połowy... :/

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.fp2011.fora.pl Strona Główna -> Wykłady - Informacje, kserówki, pytania / HLP - wykład Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin